Go Back   SDTS Forum > Allmänt

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 2007-01-04, 09:18   #1
patrik1982
Miracle

patrik1982's Avatar

Icon13 TV-avgift för dator utan TV-kort
http://www.e24.se/dynamiskt/telefoni...d_14360562.asp

Vad kommer resultatet av detta bli?
Det känns ju som om dom kommer vilja kräva alla bredbandsinnehavare på TV-avgift, det blir ju svårt att övertyga dom om att man inte utnyttjar möjligheten...

Snart måste man väl betala TV-avgift för innehav av dator...

Anekdot:

För ett tag sen var en TV-kontrollant hemma hos mig. Min flickvän öppnade, och på frågan "Men ni har väl på TV?" svarade hon, "Nej, vi tittar bara på film". "Då ska ni betala TV-avgift!" och hon fick ett inbetalningskort.

Vi har ingen TV. Däremot har vi en ganska stor LCD-skärm som är kopplad både till datorn och DVD-spelaren. Vi behöver alltså inte betala TV-avgift.

Men när jag sen ringer till rövartjänst för att överklaga, säger dom att TV-kontrollanten bestämt hävdar att vi har TV eftersom vi tittar på film. Inga argument biter. Jag kan nu överklaga till länsrätten, men jag tycker det känns lite väl omständigt.

Jag frågade istället om jag kunde avanmäla mitt påstådda TV-innehav, och det kunde jag. Men då fick jag även höra att "Jasså, du erkänner att du har TV?!", jag svarade att "Ja, ok, jag gör väl det - jag orkar inte bråka mer. Ge mig en räkning för TV-innehav de här 7 dagarna, för överklagan till nån rätt är för jobbig".

Om TV-gubben hade gått in i lägenheten så hade han sett att vi inte har TV, men det får han inte göra. Enda möjligheten är alltså att be om att någon ska göra en husrannsakan.

Min slutsats:
När det gäller TV-avgiften så gäller att såfort man blir misstänkt för att inneha TV, så är man automatiskt skyldig tills man bevisar sin oskuld. Men att bevisa sin oskuld är omöjligt eftersom TV-kontrollanten inte får gå in i lägenheten för att se hur det ligger till.

Ska det funka såhär?
Jag trodde att man alltid var oskyldig tills motsatsen bevisats...

Timell: "Jag kom, jag såg, jag sågade"
Ernst: "Ja, vad fint, den där luckan ger väldigt skön kontakt mellan ute och inne. Det är som om ute och inne vill varandra något"

Last edited by patrik1982 : 2007-01-04 at 09:28.
patrik1982 is offline   Reply With Quote
Old 2007-01-04, 10:31   #2
Zed
Miracle

Zed's Avatar

Re: TV-avgift för dator utan TV-kort
Ja jag säger då det, den där jävla licensen gör mig så förbannad att jag inte vet var jag ska ta vägen. Jag varken kollar på deras kanaler eller lyssnar på deras radiosändningar (frivilligt), ändå ska man betala. Skandalöst! Bojkotta fucking SVT.
Zed is offline   Reply With Quote
Old 2007-01-04, 12:51   #3
memark
Finally Free

memark's Avatar

Om man BER kontrollanten att komma in då? Man kan väl tom ge denne skriftligt om det är så.

För övrigt tycker jag faktiskt att det är bra att lagen ändras! Licensens vara eller icke vara är en annan diskussion, men att den blir teknikneutral och inte fokuserar på en speciell maskin som funnits sen 60-talet tycker jag är bra!

"Så om skivan innehållit ACOS + 70 min fisljud hade den ändå varit grym." - marvin
memark is offline   Reply With Quote
Old 2007-01-04, 12:56   #4
Morr
Sleeper

Läste den där, fy faan säger jag bara

Men vad menar han med:

Quote:
- Man måste kunna se en hel kanal som till exempel SVT 1 eller Kanal 5. Webbsändningar på nätet räknas inte, säger Lars Lindberg, vd på Radiotjänst.
?

Det låter ju inte som att en film eller eventuell seriesnutt man tillfälligt lagrar på datorn faller under ovanstående kriterie?

Fast rent konkret gör det ju ingen skillnad, det lär ju fortfarande gå att undvika avgiften.

Och hahaha, det här tyckte jag var bra roligt:

http://www.e24.se/dynamiskt/konsumen...d_14266106.asp
Morr is offline   Reply With Quote
Old 2007-01-04, 13:47   #5
patrik1982
Miracle

patrik1982's Avatar

Quote:
Originally Posted by memark View Post
Om man BER kontrollanten att komma in då? Man kan väl tom ge denne skriftligt om det är så.

Att dom inte går in beror på att det har förekommit misshandel när de gjort det. Alltså vägrar de gå in även om man ber om det. (Jag skulle inte våga göra det om jag var kontrollant)

Quote:
För övrigt tycker jag faktiskt att det är bra att lagen ändras! Licensens vara eller icke vara är en annan diskussion, men att den blir teknikneutral och inte fokuserar på en speciell maskin som funnits sen 60-talet tycker jag är bra!

Javisst är det bra på ett sätt. Men eftersom man tidigare betonat att avgiften avser innehavet av TV-apparaten snarare än användandet av TV-utbudet, så känns det väldigt fel.

Om den nya regeln hade inneburit att man slapp betala för en TV som inte utnyttjade SVT:s utbud så hade allt varit jättebra.

De måste tydligt definiera varför man ska betala, är det för innehav av TV-mottagare, dvs möjlighet att utnyttja utbudet eller är det för att man faktiskt utnyttjar tjänsten?

I nuläget är det ju bevisligen en blandning av de båda.

Ernst: "Ja, vad fint, den där luckan ger väldigt skön kontakt mellan ute och inne. Det är som om ute och inne vill varandra något"
Old 2007-01-04, 13:48   #6
Skarre
Newbie

Quote:
Originally Posted by patrik1982 View Post
Vad kommer resultatet av detta bli?
Att vi som inte vill betala tv-licens fortsätter att låta bli.
Quote:
Originally Posted by patrik1982 View Post
[...]TV-kontrollanten bestämt hävdar att vi har TV eftersom vi tittar på film. Inga argument biter. Jag kan nu överklaga till länsrätten, men jag tycker det känns lite väl omständigt.
Jag har aldrig hört någon liknande historia. Ring och säg att du sålt teven/skärmen och vill de bråka så häng med till Länsrätten då, och förvara teven hos en polare tills processen är avgjord.
Skarre is offline   Reply With Quote
Old 2007-01-04, 13:50   #7
patrik1982
Miracle

patrik1982's Avatar

Quote:
Originally Posted by Morr View Post
Det låter ju inte som att en film eller eventuell seriesnutt man tillfälligt lagrar på datorn faller under ovanstående kriterie?

Nej, och det kommer medföra att alla som idag inte betalar TV-avgift kommer fortsätta låta bli att betala.

Det är därför jag är helt övertygad om att man snart kommer tvingas betala TV-avgift för datorinnehav.

Old 2007-01-04, 14:48   #8
memark
Finally Free

memark's Avatar

Att beskatta innehavet är väl inte så underligt? Det görs ju i många andra fall, t ex vägskatt för en bil, fastighetsskatt för ett hus osv, oavsett om man använder prylen eller ej.

"Så om skivan innehållit ACOS + 70 min fisljud hade den ändå varit grym." - marvin
memark is offline   Reply With Quote
Old 2007-01-04, 17:20   #9
Obizzz
Miracle

Obizzz's Avatar

Quote:
t ex vägskatt för en bil, osv, oavsett om man använder prylen eller ej.

Man slipper faktiskt betala skatt då bilen är avställd, registerhållningsavgift 35kr var det jag fick betala sist
Old 2007-01-04, 17:27   #10
patrik1982
Miracle

patrik1982's Avatar

Quote:
Att beskatta innehavet är väl inte så underligt?

Nej, det är inte konstigt. Men som jag skrev tidigare så får dom ju då bestämma sig för att det är just innehavet som är skattegrundande - inte användandet (som i datorfallet).

Avgift för innehav - OK
Avgift för användande - OK
Avgift för innehav och/eller användande beroende på vilket kriterie en viss person uppfyller, vilket gör alla bredbandsanvändare misstänkta, skyldiga tills motsatsen bevisats, och utan möjlighet att bevisa sin oskuld - inte OK!

Old 2007-01-04, 18:55   #11
Carlos Oliveira
King of the Nordic Twilight

Carlos Oliveira's Avatar

Quote:
Originally Posted by Obizzz View Post
Man slipper faktiskt betala skatt då bilen är avställd, registerhållningsavgift 35kr var det jag fick betala sist

Ja exakt det är typ vad jag betalat för min Saab dom senaste tre åren.

- I'm Ian Paice dammit! I don't do auditions!

(Svaret Paul McCartney får när han på sent 70-tal ringer Ian Paice och frågar om han vill komma på audition för att lira trummor i Wings )
Carlos Oliveira is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules