Go Back   SDTS Forum > Allmänt

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 2005-05-03, 22:11   #41
memark
Finally Free

memark's Avatar

Re: Nya album
Quote:
Originally Posted by mattias
Kamelot - The Black Halo

Att Kamelot kunde göra bra låtar visste jag readn. Dock tycker jag dom varit på tok för ojämna förut. Dubbeltramps-PowerMetal är inte min grej. Nu har dom försökt göra sig av med den stämpeln och levererar här en kanonplatta. Suveräna låtar, suveränt framfört och suveränt producerat. Missa inte denna även om ni varit skeptiska till Kamelot förut.

http://www.kamelot.com
Nu har jag lyssnat in mig ordentligt på skivan. Tyvärr håller jag inte med Mattias, för om det är något skivan är så är det just ojämn. Helt suveräna låtar som March of Mephisto, Moonlight och The black halo varvas med trams som Dei grata och tralltråk som Serenade. Detta är och har IMHO alltid varit Kamelots problem. Den skiva som lider minst av detta fenomen tycker jag är Epica, som jag därför rekommenderar istället.

"Så om skivan innehållit ACOS + 70 min fisljud hade den ändå varit grym." - marvin
memark is offline   Reply With Quote
Old 2005-05-04, 19:29   #42
Qvicker
Miracle

Qvicker's Avatar

Circus Maximus - The 1st Chapter
Circus Maximus - The 1st Chapter

Ja, det första kapitlet av CM är synnerligen övertygande... har lyssnat nu i ca 10 tim på skivan (fram å tebaks till jobbet) och måste säga att detta är det bästa jag hört sen Symphony X's Odyssey... vilket inte är lite sagt... tight, hårt, melodiöst, musiker i världsklass och sångaren har ett otroligt register, och framförallt: refränger som fastnar, vilket är lite ovanligt i den annars så "standardiserade genren" som någon uttryckte sig...

dom 4 första låtarna är av toppklass och även om den instrumentala akten Biosfear har lite väl mycket "influenser" av andra band så görs det med en precision och en skicklighet som få andra band kommer i närheten av...

Gillar du Dream Theater, Symphony X etc... kolla upp CIRCUS MAXIMUS!!!!

Tack Mattias för tipset...
Old 2005-05-05, 15:08   #43
Lotb
Gnällspik #1

Lotb's Avatar

Will do. Tyckte smakprovet som Mattias gav var väldigt bra. Men det jäkla namnet... stör mig något o(li)fantligt på det.
"Vilken satans skräprulle. En miljard kronor kostade den och vad man fick var ungefär lika bra som en miljard bajskorvar med bröd. Och då har jag ändå bara sett halva än. Klarar jag att se hela så ska jag fan åka Vasaloppet i vår för det kommer vara lätt som en plätt i jämförelse." - Carlos om "Alexander"
Lotb is offline   Reply With Quote
Old 2005-05-26, 21:47   #44
Skarre
Newbie

John Legend - Get Lifted

Inte purfärsk, men ändå tillräckligt ny tycker jag. En riktigt välproducerad och bitvis gospel-inspirerad R&B-skiva från mannen som bl.a. producerat Jay-Z och Alicia Keys, och sjungit med Dilated People's. Det jag gillar mest är hans otroligt varma och rogivande sångröst. En stabilt album utan en enda dålig låt.

http://www.johnlegend.com/
Skarre is offline   Reply With Quote
Old 2005-05-26, 23:14   #45
egar
Miracle

egar's Avatar

Quote:
Originally Posted by Skarre
John Legend - Get Lifted

Inte purfärsk, men ändå tillräckligt ny tycker jag.
Skivan är nästan ett halvår gammal, den kom i januari.

Audioslave "Out of Exile"
Om förra skivan lät mer RATM än Soundgarden så låter purfärska "Out of Exile" mer Soundgarden än RATM. Personligen finner jag det mer njutbart då RATM inte var något av mina favoritband och Soundgarden var soundtracket till mitt tonårsliv. Vi blir här bjudna på riktigt skön och svängig rockmusik med en Chris Cornell i toppform, och visst briljerar resten av bandet emellanåt också. Nej, detta är en riktigt snygg hårdrocksplatta där den främsta låttrion utgörs av "Heaven's Dead", "Doesn't Remind Me" och "Out of Exile".
egar is offline   Reply With Quote
Old 2005-05-26, 23:59   #46
Skarre
Newbie

Quote:
Originally Posted by egar
Skivan är nästan ett halvår gammal, den kom i januari.
Oh noes.
Old 2005-05-27, 00:11   #47
Carlos Oliveira
King of the Nordic Twilight

Carlos Oliveira's Avatar

OK. Jag föreslår att Skarre blir bannad för att han promotar skivor som är mer än en vecka gamla. Hur många är med mig?! Kom igen nu!

- I'm Ian Paice dammit! I don't do auditions!

(Svaret Paul McCartney får när han på sent 70-tal ringer Ian Paice och frågar om han vill komma på audition för att lira trummor i Wings )
Carlos Oliveira is offline   Reply With Quote
Old 2005-05-27, 00:24   #48
Skarre
Newbie

Kritiken kommer sig nog av att jag reagerade på ett tidigare inlägg i den här tråden där någon tog upp en riktigt gammal skiva. Det var liksom inte tanken med tråden, men vi orkar inte dra upp den kalabaliken igen, hoppas jag?

En singel från John Legends skiva har de senaste veckorna spelats ganska flitigt på radion, så skivan är i allra högsta grad aktuell.
Old 2005-05-27, 17:12   #49
jonsey
Miracle

jonsey's Avatar

Okej, vi kanske inte ska dra upp den kalabaliken igen, men faktum är att den skiva du strök var Soilwork - Stabbing the drama som förmodligen inte ens hade kommit ut när inlägget ströks. Den släpptes i alla fall "worldwide" 8 mars, alltså efter att tipset lämnats.
jonsey is offline   Reply With Quote
Old 2005-05-27, 17:39   #50
André
rDNA

André's Avatar

Kriteriet för att ta upp en skiva i den här tråden är ju att den dels är relativt ny och dels inte diskuterats på övriga forumet. Stabbing the Drama hade väl t.o.m. en egen tråd?
Old 2005-05-28, 02:58   #51
goran
Majestic

Låten Stabbing the Drama = ^mycket
Old 2005-05-28, 20:10   #52
jonsey
Miracle

jonsey's Avatar

Med risk för att den nämnts tidigare:

Candlemass - Candlemass

Mannen med svart lakan och tross är tillbaka och det låter riktigt, riktigt bra. Black Sabbath är som vanligt en mycket tydlig inspirationskälla, men det låter samtidigt som klassisk metal i modern tappning. Tungt och gött!

jonsey is offline   Reply With Quote
Old 2005-05-28, 20:25   #53
Qvicker
Miracle

Qvicker's Avatar

Quote:
Originally Posted by Rdna
Kriteriet för att ta upp en skiva i den här tråden är ju att den dels är relativt ny och dels inte diskuterats på övriga forumet. Stabbing the Drama hade väl t.o.m. en egen tråd?

Hmm.. jag tycker det verkar lite löjligt och småaktigt att dra suddiga gränser om vad som är kriteriet för denna tråd.. vad jag vet finns det väl inga regler för att gilla en skiva och sen tipsa om den... sen om skivan är en eller två månader gammal, eller om det har diskuterats i en annan tråd, tycker jag är irrelevant.. EMÅ iallafall...
Old 2005-05-29, 00:45   #54
Cygnusx1
Finally Paid

Cygnusx1's Avatar

Men ffs, går jag in i en tråd som heter "Nya plattor" vill jag ju läsa om just NYA plattor. Jag går ju inte in i en tråd om bandy för att läsa om Björnes senaste ragg.

Man får väl ha lite respekt för trådskaparens intention med tråden. Vill man diskutera gamla pentasolon från -73 kan man väl starta en egen tråd om det.
Old 2005-05-29, 01:25   #55
Qvicker
Miracle

Qvicker's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cygnusx1
Men ffs, går jag in i en tråd som heter "Nya plattor" vill jag ju läsa om just NYA plattor. Jag går ju inte in i en tråd om bandy för att läsa om Björnes senaste ragg.

Man får väl ha lite respekt för trådskaparens intention med tråden. Vill man diskutera gamla pentasolon från -73 kan man väl starta en egen tråd om det.

Självklart.. men vad som är nytt för dig är kanske gammalt för mig :kookoo:
Old 2005-05-29, 01:26   #56
Quarashi
Status Seeker

Quarashi's Avatar

Det verkar vara en bättre idé att få läsa om skivor, nya som gamla, istället för att tjafsa om vilka skivor man ska skriva om.

Å andra sidan är det inte jättejobbigt att starta en ny tråd, om topicen är just Nya Skivor.
Old 2005-05-29, 02:48   #57
Symboler
Awake

Quote:
Originally Posted by Cygnusx1

W O R D ! ! ! !
Old 2005-05-29, 03:02   #58
Carlos Oliveira
King of the Nordic Twilight

Carlos Oliveira's Avatar

Pentasolon från 1973 är OK om de sweepas i 180.

- I'm Ian Paice dammit! I don't do auditions!

(Svaret Paul McCartney får när han på sent 70-tal ringer Ian Paice och frågar om han vill komma på audition för att lira trummor i Wings )
Carlos Oliveira is offline   Reply With Quote
Old 2005-05-29, 09:34   #59
schnitzel
Awake

schnitzel's Avatar

Miasma & the Carousel of Headless Horses - Perils

"Miasma & the Carousel of Headless Horses are a British instrumental quintet that plays dark, antiquated sounding music encompassing elements of Eastern European folk, avant-rock, broken-down calliope music, and neo-classical film composition. In keeping with Mimicry tradition, their music can only be compared to many artists at once: in this case Angelo Badalamenti, Astor Piazzolla, Goblin, Art Bears, Burzum, Tom Waits, Antioch Arrow, King Crimson, Bach and Univers Zero. More a trip to an anachronistic world of neo-baroque psychedelia than a simple study in diced-up ecclecticism, the music on Perils sways between lush chamber orientated melancholia, apocalyptic bombast, and epic ghost train high-drama."

Ni har förmodligen slutat läsa vid det här laget, men eh, detta är årets skiva.

schnitzel is offline   Reply With Quote
Old 2005-05-29, 10:20   #60
Cygnusx1
Finally Paid

Cygnusx1's Avatar

Quote:
Originally Posted by Qvicker
Självklart.. men vad som är nytt för dig är kanske gammalt för mig :kookoo:
Jo men vad jag förstod så menade Skarre med tråden att det handlar om NYA SKIVSLÄPP. Alltså inte en platta som är ny i min samling, utan som är ny på marknaden.

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules