Go Back   SDTS Forum > Musiker

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 2010-07-02, 20:15   #1
FreddeGredde
Learning To Live

FreddeGredde's Avatar

Fråga om manager/kontrakt
Hej SDTS!

Tänkte om nån kanske har lite erfarenhet av såna här grejer, som de kan dela med sig av.

Så, jag har samarbetat lite med en amerikansk trummis rätt mycket, vars band har kontrakt med Insideout. Han påstår att han genomgått många diskussioner med skivbolag om skivkontrakt hit och dit, och att han därmed kan branschen väldigt väl. Lägg till att han precis påbörjat ett samarbete med en annan manager, som bland annat har hand om bandet Riverside.

Nu vill han alltså signa mig och se till att mitt framtida album får en riktigt bra deal. För trummande, managing och eventuellt mixande, så vill han och partnern ha 30% av inkomsten, och jag får 70%. Han påstår att det är en bra och rättvis deal.

Hmm.. Det låter väl bra? Men jag ska alltså i sånt fall skriva ett kontrakt, och jag vet inte alls vad man borde tänka på, för jag vill ju inte bli lurad på nåt sätt.

Så, har någon några bra tips eller åsikter i ämnet? Vore uppskattat!
FreddeGredde is offline   Reply With Quote
Old 2010-07-03, 11:03   #2
Lotb
Finally Free

Lotb's Avatar

Re: Fråga om manager/kontrakt
Be en advokat kika på kontraktet?
"Vilken satans skräprulle. En miljard kronor kostade den och vad man fick var ungefär lika bra som en miljard bajskorvar med bröd. Och då har jag ändå bara sett halva än. Klarar jag att se hela så ska jag fan åka Vasaloppet i vår för det kommer vara lätt som en plätt i jämförelse." - Carlos om "Alexander"
Lotb is offline   Reply With Quote
Old 2010-07-04, 10:35   #3
memark
Finally Free

memark's Avatar

Ja, det bör du absolut göra. Sen borde du försöka hitta nån med lite branchkunskap. Att skriva på ett kontrakt (vilket som helst) baserat på vad nördarna på sdts tycker känns... riskabelt.

"Jag är helt övertygad om att CPU'n kommer fasas ut med tiden, för redan nu börjar det bli en extremt tråkig del i datorn." - Pettor
memark is offline   Reply With Quote
Old 2010-07-04, 17:50   #4
Mr Adagio
Kungskrabban

Mr Adagio's Avatar

Exakt.

Be om en kopia så du kan läsa igenom det ordentligt. Se även till att något juridiskt ombud ser över det.

Jag har hört väldigt mycket skumma grejer som hänt andra.
Old 2010-07-05, 14:15   #5
FreddeGredde
Learning To Live

FreddeGredde's Avatar

Jag tänkte att det kanske fanns någon med branchkunskap här, därför jag frågade. Att be en advokat ta en kik låter mycket dyrt.. Får försöka hitta nån bekants bekant.

Det jag egentligen var mest nyfiken på var huruvida 70-30 känns som en rättvis fördelning. Hur mycket brukar managers få egentligen?
Old 2010-07-06, 00:08   #6
ZidjAn
Gold Drummer

ZidjAn's Avatar

Quote:
Originally Posted by FreddeGredde View Post
Jag tänkte att det kanske fanns någon med branchkunskap här, därför jag frågade. Att be en advokat ta en kik låter mycket dyrt.. Får försöka hitta nån bekants bekant.

Det jag egentligen var mest nyfiken på var huruvida 70-30 känns som en rättvis fördelning. Hur mycket brukar managers få egentligen?

Gå med i svenska musiker förbundet. Där kan du få gratis rådgivning från advokater och branschfolk. Att be en advokat kolla igenom kontraktet behöver inte alls vara dyrt.

70-30 är ett svinbra deal. 50-50 brukar vara vanligt.

http://dennisdrummer.blogg.se/
ZidjAn is offline   Reply With Quote
Old 2010-07-06, 01:50   #7
FreddeGredde
Learning To Live

FreddeGredde's Avatar

ZidjAn: Ok, tack för tipset!
Reply

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread: